Volvo Truck in Oostakker is het eerste CO2 vrije bedrijf in België en tevens het eerste CO2 vrije automobielbedrijf ter wereld. Door het omschakelen van de bestaande verbrandingsketels op biomassa, de bouw van drie windturbines van 100 meter hoog, zonnecellen op het dak van de stookinstallatie en afname van groene Electrabel stroom uit Franse waterkrachtcentrales én door een doorgedreven energiebesparing heeft Volvo Truck zijn CO2-uitstoot voor verwarming en elektriciteit tot nul herleid.
Eén verwarmingsketel wordt gestookt met korrels van gedroogd en samengeperste houtdeeltjes en is sinds eind augustus in werking. De andere met bio-olie, een volledig natuurlijk product dat vrij is van schadelijke toxische stoffen. De windturbines zijn nagelnieuw en leveren de helft van de nodige energie. Er is een investering van 10 miljoen euro mee gemoeid. Volvo heeft voor de installaties die op haar terreinen zijn gebouwd (ketel, turbines, zonnecellen) recht van opstal gegeven aan de elektriciteitsleverancier Electrabel die Volvo nu stroom en warmte aan een gunstig tarief levert.
Bovendien heeft de Volvo assemblagefabriek fors ingegrepen in de structuur van de bedrijfsgebouwen zodat er beduidend minder stroom nodig was. Lichtstraten in de daken, 20 op 50 meter, zorgen voor voldoende daglicht van mei tot september. Witte vlakken reflecteren het licht en beperken het gebruik van kunstlicht. Daardoor verbruikte Volvo Trucks 23 % minder energie terwijl de productie steeg met 33 %. In de praktijk daalde het energieverbruik met 50 procent. De nieuwe investeringen van Electrabel zijn voor de elektriciteitsgigant even rendabel als andere centrales, zegt Hendrik Van Asbroeck (Electrabel): “Deze investeringen zijn voor ons bedrijf even rendabel als andere. En voor Volvo is het vaste tarief een goede zaak nu de gas- en elektriciteitsprijzen zo hoog zijn”.
Toch is een Volvo truck niet helemaal CO2 neutraal. Algemeen directeur Patrick Collignon: "Onze toeleveranciers produceren jammer genoeg niet CO2 vrij. Maar Volvo werkt verder aan milieuvriendelijke technologieën. We ontwerpen motoren met een hoger rendement en betere verbranding en betere filters en katalysatoren”. De ingenieurs van Volvo ontwerpen motoren die ook op alternatieve energiebronnen kunnen draaien. Volgende week komen er in Oostakker zeven prototypes te staan van voertuigen, die rijden op waterstof, biodiesel of nog DME. Normaal moest de Volvo fabriek in Zweden eerst klaar zijn voor CO2 vrije productie, maar door allerhande procedures en vergunningen in Zweden kreeg Oostakker de eerste CO2 vrije automobielfabriek ter wereld.
De titel van CO2 vrij bedrijf is een grote troef voor Volvo Trucks en partner Electrabel. Het zorgt voor een flinke voorsprong in expertise ten opzichte van andere bedrijven. Maar duurzaam ondernemen is geen pad dat over rozen loopt. De problemen van het Zweedse moederbedrijf spreken voor zichzelf: de research, de kostprijs van de investeringen, vergunning na vergunning aanvragen, de ingewikkelde regulering en tegenstand van omwonenden. Allemaal zaken die een ondernemer doen twijfelen aan de afloop van een heel mooi maar toch vrij onzeker avontuur. Dat grote bedrijven het initiatief nemen is mooi, maar de Vlaamse KMO kan vaak niet zonder subsidies en goede voorlichting. En pas als duurzaam ondernemen hier de norm is, pas dan kan met van vooruitgang spreken.
Wil u weten waar Volvo Trucks zijn energie vandaan haalt? Neem eens een kijkje bij Electrabel, Photovoltech, Enercon en Vyncke
Guido Van Peeterssen.
zondag 30 december 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten