zondag 30 december 2007

Forse investeringen in vernieuwing openbaar vervoer

De afgelopen jaren heeft er een grote expansie plaatsgevonden van het openbaar vervoer. Hierdoor zijn grote investeringen nodig om de goede werking en de veiligheid van het hele net te blijven garanderen. Bovendien is het belangrijk om te werken aan de vernieuwing en de kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Tramverlengingen, de aanpak van stationsomgevingen, nieuwe bussen en trams en moderne stelplaatsen moeten de komende jaren de aanblik van het openbaar vervoer helemaal vernieuwen.

Voor de goede werking en de veiligheid van het net werd al 250 miljoen euro voorzien. Bovenop dit bedrag komt er nu een forse investering in vernieuwing van openbaar vervoer van 540 miljoen euro: 147 miljoen voor tramprojecten in Antwerpen, Gent en Limburg, 70 miljoen voor stationsomgevingen in 25 gemeenten, 159 miljoen voor bussen en trams en 163 miljoen voor stelplaatsen. Voor Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt is de vernieuwing van het openbaar vervoer een absolute noodzaak: “De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om veel meer mensen op bus en tram te krijgen. We noteren een verdubbeling van het aantal reizigers tussen 1999 en 2005. Door radicaal in te zetten op de kwaliteit van het openbaar vervoer wil ik deze reizigers meer comfort geven, maar ook nog anderen overtuigen. Dit kan alleen door extra investeringen in nieuwe projecten. In totaal gaat het over 540 miljoen euro extra.”

De 250 miljoen euro, die al voorzien zijn in de begroting tot 2009, gaan onder meer naar onderhouden en vervangen van verouderde sporen, beddingen, tractiestations en bovenleidingen in Antwerpen, Gent en aan de kust om de continuïteit en de veiligheid te verzekeren (118 miljoen euro). Veiligheidsplan De Lijn: 20 miljoen euro. Doorstroming op tramlijnen: 42 miljoen euro. Duurzame milieuinvesteringen: 24,5 miljoen euro. Via PPS zullen volgende projecten uitgevoerd worden. Pegasus Antwerpen: de in gebruikname van de premetro onder de Turnhoutsebaan en de verbinding van het eindpunt van tramlijn 24 met een Park&Ride in Wommelgem. De kostprijs wordt geraamd op 81 miljoen euro. Pegasus Gent: de uitbreiding van tramlijn 2 naar Zwijnaarde dorp. De kostprijs wordt geraamd op 11,6 miljoen euro. Spartacus Limburg: eerste as Hasselt-Maastricht. De kostprijs wordt geraamd op 55 miljoen euro. De totale geraamde kostprijs is 147.571.000 euro.

Er zal eveneens geïnvesteerd worden in een heel aantal nieuwe stelplaatsen. Het gaat over stelplaatsen in Boom–Krekelenberg, regio Gent-Wissenhage, Sint-Niklaas, Zomergem (en Nevele), regio Aalst, Overijse, Sint-Pieters-Leeuw, Leuven, luchthavenregio, Tongeren, Hasselt, Brugge en Vilvoorde. De kostprijs bedraagt 163.121.000 euro. Via alternatieve financiering zullen een groot aantal trams en bussen de komende jaren aangekocht worden voor de noodzakelijke vernieuwing en kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer. Het gaat om 30 nieuwe trams en 500 nieuwe bussen voor een bedrag van 158.904.000 euro. Voor de tramprojecten, de stelplaatsen en de nieuwe trams en bussen is een bijkomende kapitaalsinjectie van 24 miljoen euro voorzien vanuit de algemene begroting. Eens op kruissnelheid wordt er 42 miljoen euro op jaarbasis voorzien.

Stationsomgevingen zijn belangrijke knooppunten in een gemeente. Het gaat over echte mobiliteitsknooppunten waar NMBS, De Lijn, wegen, fietsen, parkeren en zo meer samenkomen. Deze plaatsen zijn belangrijk omdat mensen hier de overstap kunnen maken van het éne vervoersmiddel naar het andere. Ze zijn ook belangrijk omdat ze mee de leefomgeving van steden en gemeenten bepalen. Stadsontwikkeling en kwaliteit van het openbaar vervoer gaan bij het opknappen van een stationsomgeving hand in hand. Er zijn dan ook altijd meerdere partners betrokken bij investeringen in stationsomgevingen. Meestal gaat dit om de NMBS, De Lijn en de gemeente. De Lijn heeft voor haar investeringen in de stationsomgevingen extra geld nodig.

Een Fonds voor Stationsomgevingen wordt ontwikkeld waarin elk jaar zowel vanuit de meerjarenbegroting Mobiliteit als vanuit de algemene begroting geld gestort wordt. Op dit moment zijn er projecten ter waarde van 70 miljoen euro gepland. Concreet gaat het in eerste instantie om de vernieuwing van stationsomgevingen in 25 gemeenten: Aarschot, Antwerpen Luchtbal, Brecht, Kapellen, Lier, Aalst, Deinze, Dendermonde, Eeklo, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Geraardsbergen, Opwijk, Ronse, Sint Gilles Waas, Diest, Vilvoorde, Landen, Tongeren, Diksmuide, Ieper, Lichtervelde, Oostende, Roeselare, Tielt en Veurne. Na deze eerste planning van 25 gemeenten zal er een nieuwe planning opgemaakt worden.

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: