maandag 31 december 2007

Delhaize België wint de Bioplastics Award 2007

De Bioplastics Awards belonen innoverende ideeën die de markt van bioplastics mee doen groeien. Delhaize is in de categorie Retail verkozen tot winnaar omdat ze als pionier bioplastics heeft gepromoot en bovendien tal van acties onderneemt rond composteerbare verpakkingen. Delhaize gaat hiermee twee internationale distributeurs vooraf: Sainsbury’s (UK) en Wal-Mart (US). De Award werd uitgereikt door ‘European Plastic News’. Duurzaam ondernemen is een strategische prioriteit voor Delhaize, de grootste gebruiker van groene energie, afkomstig van hernieuwbare bronnen, in België. Bovendien heeft Delhaize miljoenen verpakkingen omgezet in composteerbare verpakkingen. Hiervoor is Delhaize nu beloond met de ‘Bioplastics Award 2007’.

Delhaize investeert al verschillende jaren in verpakkingen op basis van hernieuwbare grondstoffen. Deze zijn gemaakt op basis van plantaardige grondstoffen, de productie vereist minder fossiele energie en bij de verwerking ervan wordt minder CO2 uitgestoten. Bovendien kunnen de verpakkingen in industriële installaties gecomposteerd worden. In 2006 lanceerde Delhaize schaaltjes op basis van PLA (Polyactide) voor de verse salades. PLA is gemaakt op basis van maïs, in tegenstelling tot traditioneel plastic, dat gemaakt is op basis van petroleum. In de self-traiteurafdeling hebben ook de sandwiches een verpakking op basis van PLA. In de bakkerijafdeling hebben verschillende patisserieproducten van Gaelens dezelfde verpakkingen
en tomaten worden verpakt in composteerbare verpakkingen op basis van rietsuiker en maïs. In de beenhouwerij is ook al het biogevogelte overgeschakeld op composteerbare verpakkingen. Sinds april biedt Delhaize ook een nieuwe brooddoos aan in PLA. Delhaize blijft verder zoeken naar de meest milieuvriendelijke oplossingen voor verpakkingen.

Op 1 juli jongstleden heeft Delhaize bovendien de verdeling van plastic zakjes aan de kassa’s van haar winkels stopgezet en heeft een nieuwe, composteerbare zak uitgebracht op basis van hernieuwbare grondstoffen (maïs of aardappelen). Deze zakken hebben het certificaat OK Compost, wat betekent dat ze kunnen afgebroken worden in industriële compostinstallaties. Delhaize werkt, via een werkgroep gecoördineerd door Fost Plus, ook mee aan een studie die de beste oplossingen bestudeert voor deze nieuwe verpakkingen. In totaal heeft Delhaize al 20 miljoen composteerbare verpakkingen en zakken in omloop gebracht sinds april 2006. Dit komt neer op een besparing van 180 ton traditioneel plastic of een vermindering van de CO2-uitstoot met bijna 600 ton.

Delhaize stelt alles in het werk om de impact van haar activiteiten op het milieu tot een minimum te beperken. In 2007 werd een belangrijke stap gezet met de overschakeling naar 100% groene energie. “Dankzij AlpEnergie van Electrabel laten we al een jaar lang het hele bedrijf op hernieuwbare energie draaien”, aldus Philippe-Henri Heymans, Technical Director. Het afgelopen jaar zijn nog verschillende andere initiatieven genomen. Zo is de Delhaize aan de Sterre in Gent onlangs gerenoveerd. Daarbij werd een volledige glazen gevel voor het gebouw opgetrokken. De bijna 10 meter hoge glazen gevel is gemaakt uit sterk thermisch isolerend glas en tussen het glas werden talrijke fotovoltaïsche zonnecellen gemonteerd waardoor een soort semi-transparante zonnepanelen zijn gecreëerd. De zonnecellen wekken elektriciteit op en laten tegelijk licht door. De nieuwe Delhaize supermarkt in Verviers is ontworpen om zo weinig mogelijk energie te verbruiken. De verlichting is zo afgesteld dat er voortdurend een evenwicht gezocht wordt tussen natuurlijk licht en daglicht.

Delhaize is bovendien de pionier in biologische producten in de Belgische grootdistributie en biedt met 650 producten een ruim assortiment aan. Daarnaast verkoopt de onderneming producten die bijdragen tot duurzame visvangst via Marine Stewardship Council (vis afkomstig uit kwekerijen die milieuvriendelijk werken en die inspanningen leveren om de vispopulatie in stand te houden), ecologische schoonmaakproducten en verzorgingsproducten. Zo goed als alle appelen en peren in de Delhaize winkels dragen het Fruitnet label dat garandeert dat ze afkomstig zijn van geïntegreerde, milieuvriendelijke teelt. Bovendien worden waar mogelijk herbruikbare bakken gebruikt voor het transport van producten naar de winkel in plaats van karton. Delhaize Groep is bovendien partner van het polair onderzoekscentrum Prinses Elisabeth dat volledig op hernieuwbare energie werkt en geen enkele CO2-uitstoot veroorzaakt. Link: www.delhaize.be

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: