Op donderdag 28 februari wordt het festival op gang getrokken door Gianluca Petrella met zijn Indigo 4 project. Deze trombonist maakte afgelopen zomer reeds een gesmaakte passage op het Blue Note Records Festival en bewees dat hij de erkenning van Downbeat als meest veelbelovend talent op trombone waard is. Daarna heeft Bart Maris, in samenwerking met de programmatoren een reeks concerten voorzien waarin beeldhouwers-muzikanten centraal staan. Zelf stelt hij in het Toegangsgebouw van de Bijloke zijn installatie ‘Loops’ op. Dertig bandopnemers vormen, elk met hun eigen trompetfragment gemonteerd in een variabele stilte, een zichzelf steeds vernieuwende compositie. In het Kraakhuis presenteert hij een multimediale voorstelling voor klank en beeld, gebracht door Peter Jacquemain, Sigrid Thange en Andre Goudbeek. In de Aula staat een creatie van Zeger Vandebussche en Dirk Wouters en op de Mezannine brengen Paul van Gyseghem, Paula Bartoletti en Bart Maris een creatie.
Als afsluiter van de avond kon het festival pianist Cecil Taylor strikken. Taylor staat, naast Ornette Coleman, bekend als een van de grondleggers van de free jazz. Zijn energieke en ritmisch complexe muziek is uitdagend en fascinerend. Zijn gebalde pianospel met sterke aanslag kan bij een eerste confrontatie moeilijk te verwerken zijn maar zijn baanbrekende werk en de rijke gelaagdheid maken hem tot een van de absolute grootmeesters in het genre. Zijn speeltechniek wordt vaker vergeleken met drums en percussie dan met andere pianisten en heeft zowel wortels in de moderne klassieke muziek als in jazz. Op het Blue Note Records Festival Indoor zal hij solo aantreden. Dit is een bewuste keuze aangezien hij een van de weinige muzikanten is die solo beter tot zijn recht komt dan in duo of trio waar hij ruimte moet geven aan andere muzikanten.
Zondag 2 maart zullen Stefano di Battista en Baptiste Trotignon de spits afbijten. Di Battista, een van de meest boeiende artiesten op de Europese scène, opende het allereerste Blue Note Records Festival. Hij gaf toen al, letterlijk na een ouverture van bliksem en donderslag een schitterend concert. Trotignon leverde dit jaar een fantastische plaat af waar ook onze eigen Dré Pallemaerts op meespeelt. Dit duo zal ongetwijfeld zorgen voor een beklijvende start van de dag. Daarna is het de beurt aan de gastprogrammatoren van CiCliC. Een muziekcollectief, een ‘opnamelabel’ en een platform voor jazz en experimentele muziek met thuisbasis in Gent. De drijvende krachten achter CiCliC, drummer Giovanni Barcella en gitarist Eli Van de Vondel, stellen een reeks creaties voor waarin filosofie en muziek elkaar raken. Het “Krypthos Kwartet”, duo Erik Thielemans en Eli Van de Vondel en duo Heleen Van Haegenborgh en Estrer Venrooy vinden elkaar op drie podia in het Kraakhuis.
Op de Mezzanine brengen drie zangeressen met “Weaving with Saliva” een spraakverwarrende discussie, begeleid door elektronica. In de Aula brengt Giovanni Barcella, samen met Pierre Bernard, Sylvie Strosser, Irene Aebi en Berlinde Deman Sofocles' Antigone. Een tragedie over de liefde en over de eeuwige idioterie van de macht in een versie voor 5 instrumenten, elektronica en recitatieve stemmen. Op de videoschermen in de Foyer zal videoproject “Dark Speeches” van Lazara Rosell Albear te zien zijn. Het festival wordt afgesloten door Steve Kuhn trio & Sheila Jordan. Sheila Jordan bracht met Portrait of Sheila Jordan in 1963 een van de beste vocale CD’s ooit op het Blue Note label uit. In de jaren zeventig werkte ze voor het eerst met Steve Kuhn. Deze pianist werd bekend door zijn samenwerking met legendarische muzikanten als Stan Getz, Kenny Dorham en John Coltrane.
Praktisch: een dagticket kost 20 euro, een tweedagenpas 35 euro en kinderen tot 12 jaar betalen 5 euro. Tickets zijn enkel te verkrijgen via Ticketbureau De Bijloke, Jozef Kluysskenstraat 2 te Gent. Tel 09/269.92.92. Er kunnen geen plaatsen gereserveerd worden voor de concerten geprogrammeerd door Bart Maris en CiCliC. Eens de zaaltjes vol zitten, of bij aanvang van het concert, gaan de deuren dicht tot het einde van het concert (Kraakhuis en Aula) in de open ruimtes is vrije circulatie wel mogelijk natuurlijk. Voor de optredens in de concertzaal zijn er niet genummerde zitplaatsen voorzien. De maximumcapaciteit per avond is 1.050 personen. Meer informatie via www.bluenoterecordfestival.com en www.debijloke.be
Guido Van Peeterssen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten