De Arteveldehogeschool Gent start dit academiejaar met een unieke opleiding die zich richt op mensen die beurzen en evenementen organiseren. Het gaat hier niet om een theoretische maar een praktische opleiding waarbij de cursist deskundigen ontmoet die gespecialiseerd zijn in de vijf modules: Planning en management, communicatie, logistiek, marketing en strategie en een praktijkproject. Bedoeling is dat de cursisten na deze opleiding in staat zijn een evenement succesvol en efficiënt te organiseren.
In ons land bezoeken jaarlijks meer dan 10 miljoen mensen een beurs en meer dan 40.000 bedrijven zijn aanwezig op een beurs of evenement. Zo een beurs of evenement vormt is een volwaardig marketingevenement. Belgische bedrijven hebben de traditie om beurzen als een supplementaire inspanning te beschouwen en schuiven de zwarte piet dan maar wat graag door naar iemand die bereid is een extra inspanning te leveren. An Boone, begeleider: “Bedrijven merken plots dat ze voor verassingen staan omdat men bij de voorbereiding belangrijke stappen vergeten of genegeerd heeft. Wij tonen aan dat een beurs of evenement niet alleen professionalisme maar ook veel voorbereiding vraagt. Maar ook de na de beurs is er heel wat te doen”.
De sterke kant van de opleiding is de medewerking van specialisten die bereid zijn om hun jarenlange vakkennis te delen. Wat zijn de valkuilen en knelpunten en hoe ga je om met plots opduikende problemen. Wat is jouw taak en de verantwoordelijkheid en voor welke problemen kan je terecht bij de organisator? Wie moet je bij de voorbereidingen betrekken en wanneer. Het is echt treurig om op een drukke beurs te staan en toch geen kat over de vloer te krijgen. Veel fouten en teleurstellingen kunnen perfect vermeden worden. Van wesemael: “Beursdeelnames zijn cruciaal voor bedrijven om contacten te leggen met potentiële afnemers, nieuwe producten onder de aandacht van pers en publiek te brengen en in contact te komen met nieuwe markten”.
De vijf modules spelen in op elk mogelijk aspect van de aanwezigheid op publiek of privaat evenement. Als manager zorgt men voor de veiligheid, het budget en de planning. Dan is er het logistiek evenement met tal van kleine en grote problemen zoals catering. Tijdens de module communicatie leert de cursist onder meer hoe hij zijn evenement kenbaar moet maken. En marketing is meer dan budgetten alleen. Wat investeer je en hoe krijg je je geld terug, of: wat is de return op lange termijn?
De opleiding is praktijkgericht en werkt niet met examens maar met evaluaties. Belangrijk is dat men afsluitend zelf een project uitwerkt en voorstelt aan een professionele jury. Even belangrijk is de steun van een aantal bedrijven die de opleiding mogelijk maakten Flanders Expo, Kortrijk Xpo, Vandemoortele, Textirama, Stad Gent, Expobel, Barco, Febelux, Batibouw, ICC, Gourmet Invent
Flanders Investment & Trade
Inlichtingen over deze opleiding via Arteveldehogeschool.
Guido Van Peeterssen.
zaterdag 29 december 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten