Directeur-generaal Ingrid Lieten van De Lijn: “Voor onze klanten is stiptheid het belangrijkste. Die stiptheid komt soms in het gedrang doordat heel wat reizigers nog een biljet bij de chauffeur kopen, en niet in voorverkoop. Het gaat om reizigers die uit gemak kiezen voor een duurder biljet op het voertuig. Precies die reizigers willen we overtuigen met het SMS ticket. Een SMS ticket is immers goedkoper dan een biljet bij de chauffeur”. Gedelegeerd bestuurder Michel Georgis van Proximus: “We zijn voortdurend op zoek naar innovatieve toepassingen met toegevoegde waarde voor onze klanten. Dankzij SMS ticketing kan De Lijn haar voertuigen stipter laten rijden. Voor de reizigers is het een eenvoudig betaalsysteem. De Proximus klant krijgt zijn ticket in de vorm van een sms en betalen doet hij via zijn GSM factuur of via zijn belkrediet .’
Wie een SMS ticket wil kopen, sms’t voor hij opstapt een bestelcode naar het nummer 4884. In Antwerpen is de bestelcode ‘DLA’, in Gent ‘DLG’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een SMS terug die geldt als vervoerbewijs. Een SMS ticket is 60 minuten geldig op de stadsnetten van Antwerpen (uitgezonderd het nachtnet) en Gent. Binnen die 60 minuten mag de reiziger onbeperkt overstappen. Voorlopig kunnen alleen Proximus klanten een SMS ticket kopen. Met de andere operatoren lopen gesprekken. Om uw SMS ticket via uw GSM te betalen moet deze dienst eerst geactiveerd worden via het nummer 6000 van de klantendienst.
Een SMS ticket kost 1,20 euro, plus 0,15 euro voor de aanvraag SMS. Dat is voordeliger dan het goedkoopste biljet op het voertuig dat 1,50 euro kost. Het eerste SMS ticket gekocht voor 1 november is gratis. Een SMS ticket wordt afgerekend via de GSM factuur of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). De Lijn lanceert SMS ticketing in Gent en Antwerpen omdat er in beide steden een grote groep biljetreizigers is. 1500 Antwerpse en 1300 Gentse haltes worden uitgerust met informatie over SMS ticketing. In december volgt er een evaluatie. Bij een positief resultaat zal De Lijn het systeem in de loop van 2008 uitbreiden naar de rest van Vlaanderen. De Lijn is een van de eerste Europese vervoersmaatschappijen die SMS ticketing gebruiken. Het systeem van rechtstreekse afrekening via de GSM operator, zonder registratie vooraf, is een primeur voor het openbaar vervoer in West-Europa. Meer informatie op http://customer.proximus.be/nl/sms_Ticketing/index.html
Guido Van Peeterssen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten